Na tej stronie udostępniamy odpowiedzi na praktyczne pytania dotyczące ochrony danych osobowych.
- Gdzie znajdę materiały na temat bezpieczeństwa informacji?
- Dostęp do komputerów dla stażystów i praktykantów – czy muszą posiadać upoważnienia?
- Czy dane z Płatnika podlegają rejestracji u GIODO?
- Co z bazami danych osób, którzy biorą udział w programach lojalnościowych, bo wówczas apteka przekazuje dane osobowe hurtowniom? Co prawda znawcy przedmiotu mówią, że apteka nalicza tylko punkty na kartach klientów, ale nie wie jaka osoba się pod nią kryje. Z tego co wiem jednak większość aptek tworzy bazę osobową, z której nie musi korzystać przy obsłudze programu lojalnościowego, ale ją przecież ma i pytanie czy może ją mieć? Czy własny program lojalnościowy (wewnątrz apteki jest dozwolony), a ten łączący wiele aptek i hurtownie już nie? Istnieje przekonanie, że legalne pozostają wszystkie programy lojalnościowe i akcje marketingowe w których apteka reklamuje samą siebie (ale nie wolno jej reklamować np leku).
- Czy zgodnie z obowiązującym prawem, apteka musi rejestrować bazę danych osobowych w GIODO? Są to co prawda dane wrażliwe, jednak z drugiej strony – z tego co wiem – bazy danych z pacjentami w ochronie zdrowia zwolnione są z takiego wymogu, a więc także dotyczy to aptek. Z trzeciej strony baza taka służyć ma obsłudze pacjentów np. wydawaniu leków na receptę, ale już wykorzystywanie jej do innych celów np. wysyłki kartek okolicznościowych nie służy „statutowym” działaniom apteki, a więc czy ta sama baza raz musi być rejestrowana w GIODO a raz nie musi. Z czwartej strony oczywiście większość pacjentów nie zgodzi się, żeby bazę służącą wydawaniu recept wykorzystywać do celów marketingowych, a więc w zasadzie powinna powstać druga baza tylko z tymi osobami, które się zgodzą, rozumiem, że wówczas taką „podbazę” trzeba zgłaszać do GIODO. Z piątej strony, o ile znam GIF, to nie zgodzi się na tworzenie takich baz do potrzeb marketingowych, bo apteki nie są po to, aby prowadzić działalność reklamową (nawet samoreklamową). Rozumiem, że takie same ograniczenia towarzyszą wysyłce elektronicznej?